از دیرینه تا کنون یکی از دغدغه های مهم بشر جا به جایی ست و باعث پیشرفت و توسعه تمدنها بوده است. در مفهوم کلمه باربری و اتوبار می توان به انتقال دادن و جا به جا کردن انسان، اموال و کالا ها از مکانی به مکان دیگر اشاره نمود. بشر برای سهولت در کارها چرخ را اختراع کرد و از حیوانات برای حمل و نقل بهره جست و کم کم بر حسب محیط زندگی اش به شکل های متفاوت و مختلف حمل و نقل را ایجاد نمود. به تدریج جابجایی با پای پیاده حیوانات جایش را به ارابه های بزرگ و بهتر داد و به این ترتیب جابجایی و تجارت در بین شهر ها، کشورها و قاره ها رونق یافت. 

در عصر ارتباطات و با پیشرفت تکنولوژی، سیستم باربری و راه ها دچار تحولات عمده ای شدند و راه های زمینی هوایی و دریایی با بالاترین کیفیتها ساخته شده اند و امروزه استفاده از وسایل نقلیه مدرن و غول پیکر و سریع السیر جایگزین راه های حمل و نقل و باربری گذشته شده است. 

انسان با پدیده حمل و نقل از زمان باستان آشنا گردیده وهم زمان با پیدایش انسان و با توسعه فرهنگ و تمدن انسانی ارتباطات و حمل و نقل روش های باربری تکامل یافته است و این تکامل روند تدریجی خود را طی نموده است تا به پیشرفت و نوآوری های موفقیت آمیزی دست پیدا کرده است. 

در انقلاب صنعتی قرن نوزدهم تحولات اساسی در زمینه حمل و نقل رخ داد، پیش از توسعه دادن ماشین بخار، به دلیل بالا بودن هزینه و کارایی کم از راه زمینی، جابجایی صنعتی و تجاری از طریق دریا صورت می گرفت. به وجود آمدن ماشین بخار در قرن هیجدهم و كاربرد آن در قرن نوزدهم آغازی در صنعت باربری، اتوبار و حمل و نقل گشت. در ابتدا این تکنولوژی در وسائل نقلیه دریایی و سپس در وسایل نقلیه زمینی بوجود آمد و باعث بوجود آمدن انقلاب صنعتی گشت. 

ایران کشوری ست با تمدن باستانی کهن، به همین دلیل دارای سابقه طولانی در ایجاد راه و راهسازی و جابجایی، باربری، اتوبار و حمل و نقل می باشد که همواره در دوران باستان و دوره های دیگروجود داشته است. بنابراین ویژگی ها و شرایط حاکم بر ایران زمین را می توان دلیل گرایش ایرانیان بر مقوله راه سازی و افزایش مهارتشان در این بخش دانست ایرانیان 700 سال بیش از میلاد، در کار ساخت شناور و دریانوردی بودند و این عاملی بود که باعث مهارت و حفظ حاکمیت شان در دریاهای اطراف در طی قرن ها شد، موقعیت جغرافیایی و تمدن ایران باستان و رابطه ایرانیان با مصریان و ملت های مشرق زمین و خاورمیانه باعث تبادل فرهنگ و وسعت بخشیدن به تمدن توسط ایرانیان گردید. 

شش قرن قبل از میلاد که به دوران هخامنشی بر می گردد مراودات مالی و بازرگانی، گسترش تسهیلات جابجایی و حمل و نقل و وسعت بخشیدن به راههای ارتباطی و مقوله امنیت و حفاظت راه ها برای تحقق اهداف اقتصادی و اجتماعی از ارکان بسیار مهم به شمار می آمد.

در زمان اشکانیان تجارت و حمل و نقل و سیستم های باربری گسترده تر شده و رونق بیشتری پیدا کرد و در مساله تجارت در دوران ساسانیان این روند پیشرفت تا جایی ادامه یافت که حمل و نقل و تجارت بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار گشت که بستر توسعه حمل و نقل و جابه جایی تا آفریقا و اروپا فراهم شد.

درجریان قرن های هجدهم و نوزدهم تحولاتی که از طریق  تكامل فنی وسایل نقلیه پدیدار گشت، انگیزه‌های بالایی در تغییرات بنیادی نظام‌های حمل و نقل بوجود آورد كه بالا رفتن سرعت و كارآیی خدمات جابجایی و حمل و نقل را به همراه داشت. در این میان در راستای انقلاب صنعتی و این پیشرفتهای تکنیکی حمل و نقل در جهان، ایران که از دیرباز در مسیر جاده ابریشم که از بی نظیرترین و بهترین راه های جهان به شمار می رفت، که عنوان شاهراه بین‌المللی را از آن خود ساخت و در برابر پاسخگویی به این جایگاه جهانی، نخستین تشكیلات حمل و نقل كشور با احداث استراحتگاه و امکانات جنبی به توسعه امور حمل و نقل پرداخته و نام دیوان یا "دیوان برید" را زیر نظر حكومت اداره و مسئولیتهای راه و ترابری حال را عهده دار و مسئول حفظ، نگهداری و ترمیم راه‌ها بود.


تاریخچه باربری نقشه جاده ابریشم


در زمان سلسله قاجار شغل رانندگی چه راننده سواری و چه کامیون ها بسیار با اهمیت و ارزشمند بود. کامیون ها بین شهر های داخل کشور بار حمل می کردند و قدرت زیادی برای این کار نداشتند و سرعت شان نیز بسیار کند بود و راه ها ساختار مهندسی نداشت، به یکباره در زمان جنگ جهانی دوم تغییرات بزرگی در ایران به وجود آمد وآن حمل و نقل هزاران تن بار از بندرهای جنوب (بندر امام خمینی یا شاپور و بندر خرمشهر) به مرزهای شمالی کشور و مرز جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکمنستان و از مسیر جلفا و تبریز بود.


قدیمی ترین نفت کش زمان قاجار


هر روز صدها کامیون که تماما رانندگانشان ایرانی بودند مشغول باربری از مبدا به مقصد بودند. گرداننده این مجموعه یک شرکت انگلیسی که UKCC نام داشت بود. این شرکت ده ها کارمند ایرانی و انگلیسی که با زبان انگلیسی آشنایی داشتند در اختیار داشت. این جریان تاثیر بسیار خوبی بر سیستم باربری و اتوبار کشورمان گذاشت. مالکان  تجاری پس از جنگ جهانی دوم حرف اول را در حمل و نقل زده و باعث رونق در باربری ایران شدند. 

اولین ساختار تشكیلاتی كشور در سال 1285 به شیوه جدید با نام "اداره كل طرق و شوارع" در"وزارت فواید عامه" شروع به كارنمود. در این دوره سیستم حمل و نقل جهانی دچار تحول شد. در طول دهه های بعد، همچنان این تحولات ادامه داشت. امروزه جهت پاسخگویی به نیازهای جدید، وزارت راه و ترابری که عهده دار مدیریت حمل و نقل کشور بود به چهار بخش عمده تقسیم می شود:

معاونت حمل و نقل جاده‌ای
شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی‌ ایران
هواپیمایی جمهوری اسلامی‌ ایران 
سازمان بنادر و كشتیرانی


مسئولیت معاونت حمل و نقل جاده‌ای كشور بعد ها به سازمان حمل و نقل و پایانه‌های كشور واگذار شد و تا قبل از قرن اخیر، اغلب راه‌های كشور خاكی بودند؛ اما به تدریج طی قرن اخیر به تدریج، بزرگراه ها احداث شده و جاده ها به صورت آسفالت در آمد و وسایل حمل و نقل و جابه جایی توسعه یافت.

با گذشت زمان خطوط راه آهن نیز گسترش یافته و و رشد بسیار زیادی نموده و و باعث آسان شدن حمل و نقل محموله های عظیم و سنگین بین مناطق مختلف گردیده. و همچنین سیستم های هوایی همچون سایر بخش ها در حمل و نقل سبب گردیده زمان سفر کاهش یابد و  حمل بار راحت تر صورت گیرد. 


امروزه با گسترش فناوری و دنیای دیجیتال دسترسی به شرکت های اتوبار و شرکت هایی که خدمات حمل بار را چه در تهران و چه شهرهای دیگر ارائه می دهند بسیار آسان تر شده است. شرکت های باربری تهران مانند شرکت اتوبار تیک بار که تمام تلاش خود در جهت رفع نیازهای باربری شهروندان برای جابجایی و حمل بار و حتی بسته بندی و چیدن بار در محل جدید بر عهده می گیرند. چناچنه نیاز به خدمات باربری از هر نوعی دارید می توانید با کارشناسان ما مشورت کنید. 


لینک های مرتبط:

باربری صادقیه

باربری زعفرانیه

باربری و اتوبار ایمن

انتخاب اتوبار مطمئن در تهران

وظایف یک شرکت باربری و اتوبار