شستشو و تمیز کردن سطوح و ولوازم از دیرباز یکی از دغدغه های مهم انسان بوده است. تا جاییکه حتی افرادی به بیماری های وسواس تمیزی و نظافت بیش از حد وسایل مبتلا می گردند که این مسئله حتما نیاز به درمان و پیگیری جدی دارد.

اما گذشته از این ها مسئله شستشو و استفاده از مواد شوینده هنگام اسباب کشی اهمیت زیادی پیدا می کند. مخصوصا قبل از ورود به محل کار یا منزل جدید لازم است که تمام سطوح و بخش های آن کاملا تمیز و شسته شود زیرا اولا نمی دانید صاحبان قبلی منزل نظافت را تا چه حد رعایت می کرده اند و ثانیا پس از انجام اسباب کشی به دلیل شلوغی و بهم ریختگی زیاد، زمان و فضای کافی برای انجام نظافت و شستشو ندارید. بنابراین هنگام خالی بودن منزل یا محل کار جدید بهترین زمان برای نظافت با استفاده از مواد شوینده است. 

طی این مقاله نکاتی را به منظور سلامتی و ایمنی در برابر استفاده از مواد شوینده که برای پاک کردن وسایل قبل از جا به جایی استفاده می کنید بیان خواهد شد تا سلامتی شما و خانواده ی شما به خطر نیفتد. پروسه انجام این کار که معمولا برای خانم های خانه داری که قصد رفتن به منزل جدید را دارند امری طبیعی می باشد.

پیشرفت علم و تکنولوژی در تولید محصولاتی که باعث راحت تر شدن زندگی ما می شود بی تاثیر نبوده و امروزه شاهد محصولات شوینده و پاک کننده های مختلف و زیادی در بازار هستیم تا با استفاده از آنها، کارها آسان تر از قبل شود. 

نکته مهمی که وجود دارد این است که درست است که این مواد انواع و اقسام و مدل های زیادی دارند و کار ها را آسان تر می کنند اما باید بدانیم مواد شیمیایی هر چقدر خوب هم باشند امکان این را دارند که برای سلامتی ما مضر باشند. به همین منظور می توانیم همچون گذشته از مواد طبیعی هم استفاده کنیم. موادی مانند لیمو ترش، جوش شیرین، سرکه سفید، نمک، گیلیسیرین و ....

همگی این مواد می توانند جایگزین مناسبی برای سفید کردن و یا لکه بری باشند اما در اینکه در بسیار موارد آن ها به تنهایی کافی نیستند و باید در کنار آن ها از مواد شیمیایی هم استفاده شود هیچ شکی نیست. 


نکات استفاده از مواد شوینده در اسباب کشی


استفاده از مواد شوینده هم شامل رعایت مواردی می باشد:

·   اولین و مهم ترین مسئله این است که تمام مواد پاک کننده مانند ضد عفونی کننده ها سفید کننده ها و ... در داخل مکانی بلند و یا دارای قفل قرار بگیرند تا از دسترس کودکان دور باشند. این مواد اگر در محلی که برداشتن آن ها برای کودک آسان است مانند کابینت های پایینی قرار گیرد، ممکن است اتفاق بسیار بد و جبران ناپذیری در پی داشته باشد. 

· اگر بچه کوچک دارید و در میان مراحل اسباب کشی می باشید و یا مشغول تمیز کاری هستید، حواستان به کودک خود باشد و به هیچ وجه او را تنها نگذارید یا اگر سرتان شلوغ است او را به یکی از آشنایان برای مدت کوتاه بسپارید. 

·  حتما بر روی مواد شوینده ای که برچسب آن ها کنده شده است با نوشته ای بزرگ بر روی آن از شوینده بودن و غیر خوراکی بودن آن دیگران را باخبر سازید.

·   در هنگام استفاده از مواد شوینده حتما از دستکش برای حفاظت از پوستتان استفاده کنید

·  برای استفاده از مواد سفید کننده و اسید ها می بایست دقت خود را دو چندان کنید و مراقب ریختن آن بر روی دست و چشم و لباس خود باشید. اگر بر اثر بی احتیاطی این مواد به داخل چشم ریخته شد، فورا با مقدار زیاد آب چشم خود را شست و شو دهید.

·  در هنگام استفاده از مواد شوینده در فضای بسته به دلیل گاز های سمی که از خود منتشر می کنند می بایست گوشه ای از پنجره و یا در را باز کنید و یا هواکش ها را روشن کنید تا این گاز ها از محیط خارج شود. استفاده از ماسک نیز می تواند تا حدی از آثار این گازهای سمی بکاهد.

·  استفاده همزمان از مواد شوینده به همراه آب داغ سبب ایجاد بخار سمی می شود و مسمومیت را به دنبال خواهد داشت. 

·  از نزدیک شدن به شعله آتش در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و شوینده که اکثرا قابل اشتعال هستند جدا خودداری کنید تا به خاطر بی احتیاطی خود و دیگران را به خطر نیاندازید. 

·  به هیچ عنوان مواد شوینده را با هم ترکیب نکنید. اگر از ماده شوینده ای برای سطحی استفاده کردید و تاثیری نداشت قبل از استفاده از ماده شوینده دیگر آن را با دستمال تمیز کرده و پاک کنید، سپس از ماده شویده جدید استفاده کنید.