در مقاله های قبل، نکاتی در مورد کیفیت و کمیت و چگونگی حمل بار به شهرستان، داخل تهران، باربری تهران و استفاده بهینه و صحیح از امکانات و خدمات اتوبارهای تهران جهت آگاهی هر چه بیشتر شما، آوردیم. حال می خواهیم درباره یکی از تجهیزاتی که در بعضی از کشورها توسط کارگران این حرفه استفاده می شود، اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. 

این وسیله یکی از لوازمی است که در بسیاری از کشورهای خارجی، جهت باربری و حمل وسایل بسته بندی شده (مانند جعبه و کارتن های حاوی کتاب و یا لوازم منزل) بکار می رود. همانطور که در مقاله دیگری اشاره شد، این وسیله جهت حمل بار و اثاثیه توسط کارگران حمل بار و باربری، بکار گرفته می شود تا هنگام حمل کارتن و جعبه ها – به خصوص آنهایی که سنگین ترند - فشار کمتری به آن فرد وارد و حمل بسته ها راحت تر صورت گیرد. 

 البته این وسیله در کشورهای انگلیسی زبان نام های دیگری هم دارد مانند: two wheeler, stack truck, trolley, trundler, box cart, trolley truck, sack barrow, cart, sack truck, bag barrow و... 

در این میان نام Trolly  شاید به گوش بسیاری خورده باشد چرا که نوع چهارچرخ این وسیله در فروشگاه های زنجیره ای کشورمان نیز یافت می شود.

hand truck چهارچرخ در باربریHand Truck در اصل وسیله ای فلزی و L شکل است که دارای دو چرخ بوده و دارای دو دسته می باشد و پس از قرار دادن وسایل قابل حمل بر روی آن (بیشتر جعبه و کارتن ها) می توان دسته های آنرا به آرامی به سمت پایین کشیده و سپس با بالا آمدن سطح کفه این وسیله بسمت بالا، براحتی آنرا حرکت داده و لوازم و اشیائی که باید به جای دیگری برده شوند، به آسانی حمل می شوند. 


البته بعضی از انواع این وسیله دارای چهارچرخ هستند و برای حمل، وسایل را بر روی صفحه فلزی مسطح قرار می دهند و سپس با حول دادن Hand Truck از پشت سر به سمت جلو، آنرا به سمت مقصد به حرکت در می آورند. به این نوع گاهی

Platform Truck یا Platform Hand Truck نیز گفته می شود.


البته معمولا جهت سهولت استفاده - در هنگام حمل بار از نوع دو چرخ این وسیله استفاده می شود. شاید تصور کنید که این وسیله از تجهیزات جدید است، اما در واقع

hand truck دو چرخ در باربریمدلهای اولیه این وسیله در قرن 18 ام میلادی ساخته شدند و عمدتا در بندرگاه ها توسط پسربچه های 11 ساله و یا بزرگتر که توانایی حمل جعبه ها و بسته های بزرگ مواد غذایی با دست را نداشتند مورد استفاده قرار می گرفت و به آنها اجازه می داد تا بتوانند مانند مردان جوان، کار کنند. 

بعدها Hand Truck با گسترش صنایع و پیشرفت فناوری ها در نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، در بسیاری از مراکز تولیدی و خدماتی بکار گرفته شد. حتی در نانوایی ها (مثلا برای حمل کیسه های بزرگ آرد) و بازارهای میوه فروشی هم توسط فروشندگان مورد استفاده قرار گرفت.

در دهه های اخیر نوع خاصی از این وسیله با 3 چرخ متصل بهم نیز وارد بازارهای جهان شده که تحت عنوان stairclimber شناخته می شود و بیشتر جهت حمل جعبه ها و سایر وسایل مورد نظر از روی پله ها و طبقات مختلف، طراحی شده است. این مدل معمولا جهت استفاده بر روی سطوح و زمین تخت چندان کارایی ندارد و استفاده از آن در این حالت، خسته کننده و حتی ممکن است دردسر ساز باشد.

hand truck در باربری

معمولا جهت ساخت و تولید یک Hand truck از مواد مختلفی مانند پلاستیک، آهن، آلومینیوم استفاده می شود. امروزه بیشتر انواع تجاری این وسیله جهت بسته های مواد غذایی، نوشیدنی، میوه و یا جهت حمل کالا و اسباب کشی توسط برخی شرکت های باربری تولید می شوند. این مدلها معمولا سبک ترند و عمدتا از آلومینیوم و منیزیم در ساخت بدنه آنها بکار رفته است.

این وسیله دارای تنوع رنگ، تنوع تعداد چرخ، جنس بدنه، نوع و درازای دستگیره می باشد که بر حسب نوع استفاده، می توان مدل مناسب تر را انتخاب کرد.

و در پایان بد نیست بدانید که علاوه بر کاربردهای ذکر شده در باربری و شرکت های اتوبار، امروزه در مراکزی مانند ایستگاه های قطار و حتی فرودگاه هم از این وسیله استفاده می شود.