اصطلاحات حمل بار:


- شرکت اتوبار: شرکت هایی وظیفه شان باربری در داخل و یا خارج از شهرها بصورت زمینی است. 
- شرکت های باربری: شرکت هایی که به انتقال و جابجایی بار و اجناس و کالاها از هر طریق ممکن (زمینی، هوایی و یا دریایی) مشغول است، اطلاق می شود.
- کارگر حمل بار: کسانی که در زمینه جابجایی و حمل بار به مشتریان خدمات می دهند و در واقع وظیفه آنها بسته بندی، حمل بار به درون خودروهای باربری و سپس حمل آنها به محل مورد نظر می باشد.
- دستگاه چسب زن: در حالت کلی دستگاه و وسیله ای است که در بسیاری از مراکز از جمله فرودگاه ها، فروشگاه ها و یا مغازه ها جهت چسباندن چسب بر روی کارتن ها و جعبه ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما هنگام اسباب کشی، نوع دستی آن معمولا مورد استفاده قرار می گیرد.
- اسباب کشی: جابجایی و انتقال اسباب و اثاث از مکانی به مکانی دیگر.
- جعبه و کارتن اسباب کشی: جعبه ها و کارتن هایی که جهت بسته بندی و حمل اسباب و لوازم بکار گرفته می شوند. 
- ماشین اسباب کشی: خودروهایی از نوع وانت، کامیونت و یا کامیون و یا تریلی که جهت حمل بار، اجناس و کالاها مورد استفاده قرار می گیرند. مانند وانت نیسان، وانت پیکان، وانت مزدا، خاور و غیره.
- بسته بندی وسایل: گذاشتن وسیله ها و لوازم شخصی یا اداری در جعبه و کارتن ها و سپس چسباندن درز آنها با وسیله چسب زن دستی. 
- Hand Truck: وسیله ای است که در بعضی از کشورهای خارجی، جهت حمل بسته ها و جعبه ها در کارخانه ها، بندرگاه ها، فروشگاه ها و به خصوص زمان حمل بار و اثاثیه بکار می رود. 
- فریت بار: به معنای بسته بندی و ارسال بار و لوازم زندگی اشخاص به خارج از کشور است. (مثلا کسانی که قصد مهاجرت دارند) 
- کارگو: بسته بندی و ارسال بار و کالاهای تجار و بازرگانان به خارج از کشور (معمولا از راه دریایی و یا زمینی) می باشد. 
- بیمه باربری: بیمه ایست که در آن جهت تضمین سلامت رسیدن بار به مقصد، انجام می شود.
- بار متحرک : باری است در زمان حرکت وسیله و یا خودروی حمل کننده بار (وانت، کامیون، تریلی و ...) ممکن است جابجا شود. مانند دام و طیور، گوشت و مایعات، برخی قطعات و غیره
- بار فله ای: برخی از اقلام و کالاها بدلیل اینکه بصورت کلی و حجمی در بازارها به خرید و فروش می رسند، این گونه بارها نیازمند بسته بندی خاصی نیستند ولی در کانتینرهای خاص بارگیری و جابجا می شوند. 
- بارهای محاط: برخی بارها که در بخش عقب خودروهای باربری، نیازمند بسته شدن و احاطه شدن با استفاده از طناب، پارچه، باربند و غیره هستند. بطوریکه بصورت کامل آن روی بار پوشیده شود. 
- باندل: برخی محموله های چوبی و یا فلزی مانند لوله های کم قطر و نسبتا نازک، اتصالات و صفحات آهنی و یا انواع مشابه چوبی آنها. 
- عداتول: یا کیسه و گونی های حاوی بارهایی مانند پنبه و شکر که دارای حجم زیاد و به نوعی متراکم هستند.
- بارعام: باری که دارای حجم و شکل استاندارد خاصی نبوده و مقدار آنها معمولا متغیر است. استفاده می شود . مثلا بشکه، جعبه ، کارتن و غیره سیمان، قیر، شکر، لوله، چوب ، میلگرد و...  
- بارگیر: بخش عقب خودروهای باربری که از آن جهت حمل بار استفاده می شود. 
- وانت بار: وسیله نقلیه ای که کابین جلوی آن مشابه خودروهای معمولی است ولی عقل آن دارای بارگیر جهت جابجایی و حمل بار می باشد. 
- کانتینر: نوعی جعبه بزرگ از جنس فلز است که جهت حمل کالا با استفاده از قطار، کشتی و یا کامیون، مورد استفاده قرار می گیرد. کانتینرها دارای ابعاد خاصی از لحاظ استاندارد هستند. استفاده از کانتینر موجب بالاتر رفتن ایمنی کالاها و سهولت بارگیری و تخلیه – به خصوص در بندرگاه ها – می شود. 
- کامیون: نوعی خودرو که صرفا جهت انتقال و جابجایی بار و اسباب و اثاثیه ساخته و طراحی می شود. بخش بارگیر آن، بر خلاف خودروهای وانت بار، بزرگ تر است و معمولا جهت جابجایی بارهای با حجم زیاد استفاده می شود. کامیون ها برحسب کاربرد و یا نوع استفاده و کاربری، دارای انواع مختلفی هستند از جمله: 
کامیونت، کمپرسی، میکسر (مخلوط کن) ، مسقف ، اتاق دار، لبه دار و ...