اسباب کشی یکی از مواردیست که دشواری آن در بهم ریختگی و سردرگمی افراد برای انجام آن وجود دارد، به همین دلیل تمیز کردن لوازم و منزل پیش از اسباب کشی اهمیت فراوانی دارد. حتی اگر قصد داشته باشید تمام مراحل اسباب کشی خود را به یک شرکت باربری معتبر بسپارید، باز هم مراحلی مانند آمادگی لوازم برای بسته بندی باید توسط خودتان انجام شود. مرتب کردن لوازم و دسته بندی آنها باعث افزایش سرعت بسته بندی و انتقال لوازم به ماشین حمل بار و همچنین راحتی در زمان باز کردن و چیدن آنها در منزل جدید می شود. علاوه بر رعایت دسته بندی لوازم برای جابجایی، تمیز کردن آنها پیش از بسته بندی نیز اهمیت بسیاری دارد، چرا که اگر بخواهید نظافت لوازم را به خانه جدید موکول کنید باعث کثیفی مجدد خانه شده و همچنین نظافت و جابجایی همزمان اثاثیه در خانه جدید باعث شلوغی و خستگی بیشتر شما خواهد شد. اولین مرحله برای اسباب کشی انتخاب موارد دور ریختنی و مواردیست که قصد انتقال به خانه جدید دارید، لوازمی را که استفاده نمی کنید با خود نبرید چون علاوه بر اشغال فضا در خانه باعث افزودن حجم به اثاثیه و در نتیجه زمان و هزینه بیشتر برای حمل آنها می شود.

مراحل اسباب کشی


آمادگی پیش از اسباب کشی

اطلاع از نحوه انجام هر کاری، روند آن را راحت تر و سریع تر می کند؛ اسباب کشی نیز از این قاعده مستثنا نیست. در صورتی که برای انجام اسباب کشی خود برنامه ریزی داشته باشید می توانید این کار را در سریع ترین زمان ممکن و به راحتی انجام دهید. پیش از اقدام به اسباب کشی مراحلی وجود دارد که با انجام آنها می توانید از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کنید، مهمترین آنها عبارتند از:

✔ برنامه ریزی و لیست کردن کارهایی که باید انجام دهید.

✔ مقایسه و انتخاب شرکت باربری قابل اطمینان.

✔ تهیه لوازم مورد نیاز برای بسته بندی (در صورت بسته بندی شخصی) و لوازم نظافت.

✔ تمیزکردن منزل جدید زو اطمینان از سلامتی تمامی قسمت های خانه.

✔ هماهنگی با شرکت باربری برای ارسال کارگر و خودروی حمل بار در زمان مقرر.

✔ جدا کردن لوازم قیمتی و باارزش برای حمل به صورت شخصی.

✔ دسته بندی لوازم هر قسمت از خانه بر اساس قرارگیری در جعبه های سبک و سنگین.

✔ تمیز کردن لوازم خانه قبل از بسته بندی.

✔ بسته بندی اثاثیه منزل به صورت درست و اصولی و برچسب زدن روی آنها.

✔ قرار دادن لوازم سنگین در جلوی راه تا آنها ابتدا در ماشین حمل بار قرار گیرند.


تمیزی آشپزخانه قبل از اسباب کشی

یکی از مهمترین قسمت های خانه مخصوصا در زمان اسباب کشی آشپزخانه است که لوازم کوچک و بزرگ زیادی در آن جای گرفته اند. جمع کردن و بسته بندی لوازم آشپزخانه نسبتا کار دشواریست، زیرا این لوازم شامل ظروف شکستنی و لوازم برقی می باشد که نیاز به دقت بیشتر و کارتن های مخصوص بسته بندی برای محافظت دارد. در زمان اسباب کشی تمیزی آشپزخانه اهمیت بیشتری پیدا می کند، زیرا بهتر است لوازم تمیز را به خانه جدید خود انتقال دهید تا چیدن آنها راحت تر شود و زمان کمتری نیاز داشته باشد. بعد از تمیز کردن لوازم آشپزخانه باید آنها را در سلفون یا جعبه های خودشان بپیچید تا در حین بسته بندی و حمل بار نیز کثیف نشوند. همچنین لوازمی که به کلی استفاده نمی شوند را ببخشید یا در صورت داشتن انبار و جای کافی آنها با بسته بندی مناسب در آنجا قرار دهید. نکته دیگری که در تمیزی آشپزخانه قبل از اسباب کشی اهمیت دارد ترتیب بسته بندی وسایل می باشد، به این معنی که در ابتدا باید وسایلی که کمتر استفاده می شوند و در روزهای باقی مانده خود در خانه قبلی لازم نمی شود (مانند لوازم تزئینی) را بسته بندی کنید.

راهنمای اسباب کشی


تمیز کردن لوازم آشپزخانه قبل از اسباب کشی

بعد از تمیز کردن و بسته بندی لوازمی که کمتر مورد نیاز می باشد، نوبت به تمیز کردن لوازمی با استفاده روزمره می رسد. در ابتدا بهتر است کشوهای پر از لوازم آشپز خانه را خالی و تمیز کنید، بسته بندی این لوازم به دلیل کوچک بودن آنها معمولا زمانبر است و بهتر است زودتر جمع شوند. سپس نوبت به ظروف غذاخوری می رسد، ظروفی که با جعبه بوده اند یا آنهایی که به طور روزمره استفاده می شوند نیازی به شستن ندارند و بهتر است به خوبی بسته بندی شوند و سایر ظروف باید بعد از شسته شدن بسته بندی شوند. تمام مواد غذایی خود را چک کنید تا در صورت گذشتن تاریخ انقضاء یا خراب بودن آنها را دور بریزید و موادی که نیاز به قرارگیری در یخچال یا فریزر دارند را به حداقل برسانید و در کلمن قرار دهید یا در صورت امکان به منزل کسی در نزدیکی خانه جدید انتقال دهید.


بعد از بسته بندی لوازم کوچک، لوازم بزرگی مانند یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و... باید تمیز شوند. برای تمیز کردن یخچال، پس از خاموش کردن آن در ابتدا باید تمام مواد غذایی داخلش را خالی کنید و قطعات، کشوها را شسته و بدنه داخلی یخچال را با دستمال مرطوب تمیز کنید. پس از خشک کردن لوازم داخلی می توانید بیرون یخچال را نیز با دستمال مناسب تمیز کنید و سپس آن را با کارتن، یونولیت و پلاستیک های حبابدار بسته بندی کنید، یا بسته بندی اثاثیه منزل را به شرکت باربری بسپارید. ماشین لباسشویی و ظرفشویی نیز باید تخلیه باشند و قسمت های داخلی و بیرونی آنها را تمیز کنید سپس اجازه دهید به خوبی خشک شود و سپس بسته بندیشان کنید. برای تمیز کردن گاز پیش از اسباب کشی باید شعله های جدا شونده آن را به دقت بشویید و از مواد مخصوص برای تمیزی سطح و بدنه آن استفاده کنید و در انتها با دستمال خشک کنید. در پایان نیز بهتر است داخل کابینت ها و روی آنها و سطح آشپزخانه را نیز به خوبی تمیز کنید و درب کابینت ها را برای رفع رطوبت باز بگذارید.