بسیاری از افراد به دلیل داشتن خانه اجاره ای یا خرید خانه جدید مجبور به اسباب کشی می شوند که کاری بسیار دشوار و زمانبر می باشد. با توجه به همه گیری ویروس کرونا در جهان و سرعت سرایت این بیماری معمولاً توصیه می شود تا از انجام کارهای جمعی مانند اسباب کشی خودداری کنید یا آن را به زمانی غیر از دوره پیک به تاخیر بیاندازید؛ اما کسانی که مجبور به جابجایی در این زمان هستند باید احتیاط بیشتری به خرج داده و از دستورالعمل های شدیدی پیروی کنند. برنامه ریزی، دسته بندی و بسته بندی لوازم منزل از مراحلی هستند که باید پیش از اقدام به حمل بارها انجام شوند که معمولا بسیاری از افراد برای راحتی، صرفه جویی در زمان و انرژی و تضمین سلامت کالاهایشان مرحله بسته بندی را به شرکت باربری می سپارند.


آماده کردن خانه قبل از اسباب کشی

یکی دیگر از مواردی که باید پیش از اسباب کشی انجام دهید، آماده سازی خانه جدید می باشد که برای تمیز کردن آن که بخش مهمی از این آماده سازی را تشکیل می دهد، می توانید علاوه بر انجام آن به صورت شخصی، از شرکت های نظافتی کمک بگیرید. آماده کردن خانه جدید مراحلی دارد که شامل:

• چک کردن کارایی شیرهای آب، سیم های برق و لوازم گرمایشی و سرمایشی

• سم پاشی برای پیشگیری یا از بین بردن سوسک و مورچه

• جمع کردن زباله ها، جارو و دستمال کشی

• چک کردن سلامت شیشه ها و نظافت آنها

• هماهنگ گردن با مدیر ساختمان برای اسباب کشی

اسباب کشی


می شوند. قطعاً در زمان خرید یا اجاره خانه جدید به اندازه لوازم خود و جایگیری آنها دقت کرده اید، اما بازهم بهتر است در زمان آماده کردن خانه قبل از اسباب کشی جای هر وسیله را مشخص کنید و با اندازه گرفتن لوازم بزرگ مانند یخچال، ماشین لباسشویی، مبلمان، بوفه و غیره از مناسب بودن فضای در نظر گرفته شده برای آنها اطمینان پیدا کنید تا زمانی که کارگران آنها را وارد منزل می کنند در جای خود قرار دهند.


ضدعفونی کردن خانه برای اسباب کشی

همانطور که گفته شد خانه جدید باید یک یا چند روز قبل از اسباب کشی تحویل گرفته و تمیز شود. در مرحله تمیزی خانه، مخصوصا خانه ای که از قبل اشخاصی در آن ساکن بوده اند، باید از لوازم ضد عفونی کننده برای تمیز کردن آن استفاده کنید. البته خانه هایی که نوساز است و کسی در آن ساکن نبوده نیز نیاز به ضدعفونی کردن دارد چرا که ممکن است پیش از شما افراد زیادی برای بازدید از خانه آمده باشند. برای شروع ضد عفونی کردن خانه حتما از ماسک و دستکس برای محافظت خودتان استفاده کنید و درها و پنجره ها را باز بگذارید. پس از جارو کشی سطح می توانید آن را توسط محلول ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنید، کابیت و کمدها و به خصوص دستگیره های آن ها را نیز توسط دستمال آغشته به ماده ضد عفونی کننده تمیز کنید.


قسمت هایی مانند شیشه های بیرونی یا جاهایی که در دسترس قرار ندارند را می توانید توسط شوینده های مخصوص پاک کرده و نیازی به استفاده از الکل نیست؛ همچنین در زمان تمیزی مواردی مانند کلید و پریزهای برق مراقب باشید و مایع ضدعفونی کننده را مستقیما به آنها نپاشید. قسمت هایی مانند حمام، دستشویی و ظرفشویی را در صورت امکان با ماده شوینده یا سفید کننده بشویید و در پایان دستگیره های درب های خانه را اسپری الکل بزنید. یکی دیگر از مواردی که می توانید برای جلوگیری از آلوده شدن لوازم و خودتان انجام دهید، ضد عفونی کردن مسیر راه پله و آسانسور می باشد تا در صورتی که کارگران لوازم را روی زمین گذاشتند نگران آلودگی آنها نباشید.


ضدعفونی کردن کارتن ها و لوازم

لوازم خانه خود را قبل از بسته بندی تمیز کنید تا خاک و آلودگی را به خانه جدید خود انتقال ندهید، همچنین در صورت بهره گیری از خدمت بسته بندی شرکت های باربری، بعد از باز کردن کارتن ها اثاثیه خود را ضدعفونی کنید و لوازمی مانند ظروف را بشویید. در صورتی که قصد دارید خودتان بسته بندی لوازم را انجام دهید باید حتما از کارتن های سالم و تمیز استفاده کنید و آنها را پیش از استفاده ضدعفونی کنید؛ البته بهتر است کارتن های مخصوص بسته بندی را از شرکت های باربری تهران تهیه کنید که علاوه بر اطمینان از آلوده نبودن آنها، دارای مقاومت زیاد هستند و در انواع ضخامت ها و اندازه ها با توجه به هر گروه از لوازم موجود هستند. همچنین می توانید بعد از اتمام بسته بندی لوازم کارتن ها را با سلفون به طور کامل بپوشانید تا بعد از اتمام اسباب کشی بتوانید آنها را با محلول الکل اسپری و ضدعفونی کنید. علاوه بر مدارک و لوازم باارزش، برخی از لوازم ضروری زندگی مانند ظروفی که روزانه استفاده می کنید را خودتان با ماشین شخصی جابجا کنید؛ در انتها لوازمی که برای بسته بندی و حمل اثاثیه نیز استفاده شده را ضد عفونی کرده یا در صورت امکان بشویید.

ضدعفونی کردن خانه برای اسباب کشی


انتخاب شرکت باربری معتبر

انتخاب یک شرکت باربری معتبر می تواند مزایایی مانند تضمین سلامت لوازم، صرفه جویی در وقت و رعایت نکات بهداشتی را به همراه داشته باشد. در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از افراد سعی در انجام مراحل اسباب کشی به صورت شخصی دارند، اما با وجود افزایش لوازم زندگی و آپارتمانی شدن منازل، حداقل امکان جابجایی اثاثیه به صورت شخصی وجود ندارد. بنابراین باید شرکتی را انتخاب کنید تا از رعایت پروتکل های بهداشتی و سلامت کارگرانش و همچنین در اختیار داشتن لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده مطمئن باشید. مواردی مانند ارائه مشاوره قبل از اسباب کشی، در اختیار داشتن پرسنل و کارگران حرفه ای، داشتن تجربه و سابقه در امور مربوط به اسباب کشی، داشتن شعبات مختلف در مناطق مختلف شهر، ارائه انواع خودروهای حمل بار، داشتن مجوز و دریافت هزینه ها بر اساس تعرفه باربری یک اتوبار را به یک شرکت معتبر و قابل اطمینان تبدیل می کند. اما در حال حاضر موارد زیر نیز از ویژگی های یک شرکت باربری خوب و بهداشتی می باشد:

• اطمینان از سلامت پرسنل، کارگران و رانندگان

• استفاده از ماسک و دستکش در تمام طول اسباب کشی

• ضد عفونی کردن کامل خودرو و لوازم مورد استفاده برای حمل بار

• پوشیدن کفش و لباس تمیز در طول اسباب کشی

• شستشوی دستها پیش از شروع کار و استفاده از ژل یا محلول ضدعفونی کننده در حین کار